Ubuntu – Przenoszenie systemu z jednego dysku na drugi

Problem ten pojawił mi się w momencie wymiany starego małego dysku ATA (40 GB) na nowy duży SATA (160 GB).

Po dłuższych poszukiwaniach w necie i kilku porażkach postanowiłem wypracować na przyszłość własną skuteczną metodę.

  1. Podpiąłem dodatkowy dysk SATA do komputera
  2. Uruchomiłem komputer z płytki CD z Ubuntu Live
  3. Uruchomiłem program GParted
  4. Na komputerze miałem 2 dyski (sda – partycja sda1 [A], partycja linux-swap [S]; sdb – bez partycji)
  5. Zaznaczyłem partycję [A] i dałem „Kopiuj”
  6. Zmieniłem w programie dysk na sdb i dałem „Wklej”
  7. Zatwierdziłem i poczekałem jakiś czas.
  8. Na nowo skopiowanym dysku ustawiłem flagę „boot”
    Teraz oba dyski miały ten sam UUID

Skończyło się kopiowanie partycji. Można ją było od razu powiększyć do nowego rozmiaru.

Należy założyć partycję SWAP na nowym dysku.

Za pomocą programu GParted należy pozyskać numer UUID partycji WSAP. Stając na partycji i z pod prawego klawisza wybrać menu „Informacje”.

Na partycji [A1] (skopiowana na nowym dysku) gdzie znajduje się katalog /etc musimy wyedytować plik fstab. W Ubuntu partycje są rozpoznawane po numerze UUID. Numer UUID nowego SWAP należy wpisać w miejsce starego.

Jak już mamy skopiowaną i /lub powiększoną partycję oraz założony nowy SWAP przystępujemy do instalacji GRUBA.

  1. Montujemy nowy dysk
    np. zamontowany jest tak: /media/c04cc3a9-a82d-40d1-9ef0-5b7cb22da251
  2. Wpisujemy polecenie: sudo grub-install –root-directory=/media/c04cc3a9-a82d-40d1-9ef0-5b7cb22da251 /dev/sdb

No i na tym by się skończyło.

Wyłączyłem komputer, odpiąłem stary dysk i uruchomiłem z nowego.

Skomentuj

